Fjordpanorama i Indre Fosen

Turinfo

Varighet: 1,5-2 timer (én vei)

Lengde: (Totalt): 9,2 Km

Høyde: 393 moh.

Parkeringsplass: Koordinater 63°36’04.2″N 9°57’25.4″E eller Google Maps-lenke

Kostnader: 20 NOK per dag for parkering

Sesongvariasjoner: Turen kan gjøres på alle årstider (på dyp vinter helst med truger eller fjellski).

Turbeskrivelse

Blåheia er en av de enklere og definitivt en av de mest naturskjønne turveiene i Indre Fosen. Parkeringsplassen (også starten på vandringen) ligger 30 min fra Rørvik Ferjeleie og 7 min fra Rissa sentrum.

Når du har parkert følger den første delen en grusvei og videre inn i en mindre skogssti. Etter noen minutters gange går den over i en annen grusvei som fører opp til Dørndalsvatnet. Deretter går du rundt 20 minutter langs en bekk til en liten jernbro som du holder til venstre (langs venstre side av Dørndalsvatnet) inn på den siste stien oppover fjellet.

Derfra finner du hvilemuligheter og de desidert største stolene i Indre Fosen. De er det perfekte stedet for den første lille pausen. Turen opp til Blåheia er veldig familievennlig. Spredt langs stien finner du en huske, sklie og vippe som gir plass til lekepauser!

Du vil også legge merke til at det er mange røde markeringer som gjør det enkelt å holde seg på sporet. Grunnen til det er at stien som krysser Blåheia er en del av Kystpilegrimsleia fra Hasselvika til Vanvikan.

Alle som liker kan forlenge tureventyret og gå helt ned til havna i Hasselvika.

Toppen

Når du har kommet deg til toppen vil du bli ønsket velkommen av en fantastisk utsikt over store deler av Rissa, Trondheimsfjorden og Ørlandet.  Det anbefales å få med seg solnedgangen sett fra gapahuken. Hvis det er kaldt eller det er behov for å varme opp mat, kan du bruke bålpannen for å gjøre ting litt koseligere. Ved er tilgjengelig.

Ikke glem å skrive inn navnet ditt i turboken og nyt turen!

Blåheia Video og Kart

Hvis du ikke har fått nok, her er 45 sekunder med video som burde gi deg lyst til å prøve turen også!